مدیر مدرسه در آینده

سه نگرش برای تغییر بنیادی مدیریت مدرسه

کاهش هزینه مدرسه همراه با افزایش کیفیت

 

  تألیف: دکتر امیر گیلانپور

Future schools | 2019

 

تدوین:

 زهرا خوش کلام

     پریسا عسگری 

 

پاییز 1398

 

مقدمه

مرور یک داستان

سوال اول این است که هزینه های یک مدرسه شامل چه مواردی می تواند باشد ؟

اجاره، حقوق، بیمه، تجهیزات، پاداش، ایاب و ذهاب، آب، برق و گاز و ...

 

 

سوال دوم این است که در کدام بخش مدرسه بیشتر هزینه می کنیم ؟

اگر به دقت به میزان هزینه های خود در مدرسه نگاه کنید، متوجه آن خواهید شد که بیشترین هزینه ها در مدرسه، به ترتیب به شرح زیر می باشد :

  1. منابع انسانی ( حقوق ، پاداش ، بیمه و سنوات )
  2. اجاره بهای ساختمان
  3. و مابقی هزینه ها که البته تاثیر کمتری نسبت به دو مورد بالا دارند. 

 

می توان با ارائه راهکارهایی، باعث کاهش هزینه های موارد 1 و 2 شد.

یک نکته ی مهم در این میان قابل توجه است که بخش اعظم هزینه های یک مدرسه، صرف هزینه های مربوط به بخش منابع انسانی بویژه حقوق ماهیانه پرسنل مدرسه می شود که در این مقاله قصد داریم با طرح سه نگرش، الگویی صحیح برای کاهش هزینه در مدرسه، ارائه دهیم.

 

سوال سوم : چقدر درآمد داریم ؟

برای مثال یک مدرسه 200 نفره با شهریه حدوداً 5 میلیون الی 10 میلیون تومان، بین 1 میلیارد الی 2 میلیارد تومان درآمد سالیانه دارد که بسته به این درآمد، آن را در بخش های بالا هزینه می کند.

عموماً هم بخش اصلی هزینه ها، صرف بخش منابع انسانی خواهد شد.

چالش

به نظر شما یک مدرسه، به چند پرسنل نیاز داد؟

یک سوال دقیق از شما می پرسم:

یک مدرسه ابتدایی با تعداد 200 نفر دانش آموز، به چند پرسنل نیاز دارد ؟

این سوال در سمینارهای مختلف، از مدیران با تجربه ی مدارس پرسیده شده است و نکته ی جالب این می باشد که همه ی نظرات، متفاوت بوده است.

از 10 نفر الی 45 نفر، همه پاسخ هایی بود که از سوی مدیران ومؤسسین مدارس برای پاسخ به سوال تعداد پرسنل مورد نیاز یک مدرسه با 200 دانش آموز، اعلام شده بود.

تقریباً همه شما نظرات مختلفی را در ذهن خودتان دارید.

اما این اعداد را بر چه اساسی انتخاب کردید؟!

در حالی که در سؤال ما، شرایط شهریه و تعداد دانش آموز درمدرسه، بطور پیش فرض یکسان است.

بنظر شما اگر نیروی انسانی یک مدرسه زیادتر باشد، کیفیت آن مدرسه، بهتر است؟

مطلقا چنین نگرشی، اصلاً درست نیست.

ما مؤسسین بر چه اساسی نیرو استخدام می کنیم؟

بخش عمده ی هزینه های مدرسه، در حال حاضر، مربوط به حقوق و منابع انسانی می باشد که 30 درصد از این هزینه ها، برای تامین اجتماعی و بیمه، هزینه می شود.

حال اگر نیروی حق التدریسی هم داشته باشیم، هزینه ی دارایی و مالیات نیز به آن اضافه خواهد شد. ولی بسته به فعالیت های مختلف نیاز به نیروهای انسانی متخصص داریم.

مدیریت منابع انسانی، تأثیر مهمی در بقا یا سقوط هر سازمانی داراست.

 

چرا این چالش قبلا وجود نداشت؟

در 20 سال گذشته، به دلیل تعداد کم مدارس غیرانتفاعی ، نبود رقابت بین آنها و همچنین پایین بودن کیفیت مدارس دولتی ، اولیا به راحتی گزینه ی مناسب خود را در بین مدارس غیرانتفاعی موجود، انتخاب می کردند.

اما امروز که تعداد مدارس غیر انتفاعی زیاد شده، همین امر باعث افزایش رقابت بین مدارس شده است. از طرف دیگر به دلیل شرایط اقتصادی روز ، برای اولیا مقدور نیست هزینه زیادی برای آموزش فرزندشان صرف کند. این شرایط موجب شده است که جامعه ی هدف ما، که اتفاقاً بدنبال کیفیت هم هست، با دقت بسیار زیادی مدرسه ی مورد نظر خودش را از میان گزینه های موجود انتخاب کند.

این وضعیت باعث شده است که بدلیل افزایش کیفیت ، نوآوری و خلاقیت در مدارس، هزینه های مدرسه به ویژه در بخش منابع انسانی به شدت افزایش یابد.

 

راه حل :

بعد از بررسی مقدمه ای کوتاه و مشخص شدن چالش، حال نوبت آن رسیده است راه حل آن را به شما معرفی کنیم.

راه حل این چالش، در سه نگرش برای تغییر اساسی در مدیریت مدارس می باشد.

در ادامه به نگرش های مختلف می پردازیم.

نگرش اول

بخش اول

  • چه کارهایی در مدرسه انجام می دهیم؟
  • هر کار به چه میزان زمان در طول هفته نیاز دارد؟

بخش دوم

  • چند نفر در مدرسه داریم و هر کدام چند ساعت در هفته، کار انجام می دهند؟
  • بعنوان مثال هر کدام، حدود 33 ساعت در هفته ، در مراکز آموزشی کشور، مشغول به کار هستند.
  • یعنی اگر 20 پرسنل داشته باشید، پرسنل شما حدوداً 660 ساعت باید در هفته کار انجام دهند.

مقایسه بخش اول و بخش دوم

وقتی به مقایسه ی بخش اول و دوم در کنار هم می پردازیم، به این نتیجه می رسیم که در واقع درصد زیادی از ساعات کار پرسنل در سازمان، تلف می شود.

راه حل در چیست؟

  • آیا تا به حال لیستی از فعالیت هایی که در مدرسه، انجام می دهید را تهیه کرده اید ؟

برای رفع این مشکل، باید سه لیست زیر را تهیه نمایید:

الف- لیستی از فعالیت های جاری و حال حاضر مدرسه و روتین مدرسه را تهیه نمایید.

  • این کارها وظایف روزانه ی مدارس هست که در سیکل چرخشی مدرسه، در حال انجام می باشد.
  • رضایت شما از فعالیت های حال حاضر در مدرسه شما، چقدر هست ؟

ب - به میزان رضایت فعالیت های حال حاضر مدرسه خود امتیاز دهید.

  • حالا لیستی از فعالیت های جاری مدرسه به همراه میزان رضایت از آن ها را دارید .

پ- کارهایی که قرار است در آینده در مدرسه تان انجام دهید یا علاقه مند به انجام آن هستید.

کارهایی که در مدرسه دوست دارید انجام دهید.

ما بعنوان مدیر و موسس یک مدرسه یا آموزشگاه، همیشه یکسری کارهایی در ذهن مان است که دوست داریم برای معلمان و مدرسان مان انجام دهیم، اما به دلیل مشغله های کاری و حجم زیاد فعالیت های روزمره در مدرسه، نمی توانیم بدنبال تحقق این علایق خود برویم.

 

به طور مثال:

1-من دوست دارم که معلم مدرسه ی من، کلاس کاملاً هوشمند در اختیار داشته باشد و محتوای آموزشی هم، به صورت تعاملی و دو طرفه در اختیار معلم و دانش آموز قرار بگیرد.

2-من دوست دارم که وقتی عبارت "بهترین مدرسه منطقه" در جست و جوگر گوگل، جست و جو (سرچ) می شود، نام مدرسه ی من، در صفحه ی اول گوگل، قرار بگیرد که عملی شدن این خواسته، نیازمند وجود یک فردی است که این کار را برایتان انجام دهد.

3- دوست دارم شبکه اجتماعی قوی ای داشته باشم و فعال باشم.

و...

 

ترکیب لیست ها بر اساس اولویت

حال تمامی این لیست ها را با هم ترکیب کرده و به ترتیب اهمیت، آنها را اولویت بندی کنید.

 

بر اساس علایق، سیاست ها و نظر مسئولین مدرسه، اولویت های 1 تا 200 مدرسه را مشخص کنیم و بعد بر اساس مهمترین اولویت ها، آن ها را انجام دهیم.

در اکثر مواقع، همیشه یکسری علایق و هدف برای ما وجود دارد که به دلیل صرف وقت و انرژی برای دلیل کارهای در حال انجامی که در اولویت نیستند،

هیچوقت عملیاتی نمی شوند.

نتیجه گیری نگرش اول:

در نگرش اول به این نتیجه رسیدیم که بر روی اولویت ها تمرکز کنیم و زمان و انرژی مدرسه را برای تحقق اهداف مشخص شده، قرار دهیم.

پس اگر میخواهیم یک تغییر اساسی در مدیریت مدرسه ایجاد کنیم ، کارهای مجموعه را بر اساس اولویت بندی انجام دهیم.

 

نگرش دوم

جذب نیرو

· محاسبه لیست کارهای مدرسه بر اساس میزان ساعت

بر طبق بخش مقدمه ی بالا،لیست کارهای مدرسه را که باید انجام دهیم بر اساس میزان ساعت حدودی محاسبه کردیم.

· محاسبه میزان ساعت کار مجموع پرسنل

سپس میزان ساعت کار هر پرسنل و مجموع تمام ساعاتی که باید همه ی پرسنل در مجموعه کار کنند را بدست آوردیم.

· مقایسه و نتیجه گیری

با توجه به مقایسه این دو بخش متوجه شدیم که در مجموع وقت زیادی از زمان انجام کارهای پرسنل، اتلاف می گردد.

  • چرا این اتفاق می افتد؟
  • چرا این همه زمان در مدارس تلف می گردد؟

فرآیند عمومی جذب نیرو

 

 

فرآیند عمومی کاملا اشتباه هست !!

 

اتفاقی که مرسوم است، به این صورت می باشد:

  • ما اول مدرسه می زنیم و در اولین قدم بعدی، اقدام به جذب نیرو برای مدرسه مان می نماییم.
  • سپس به هر کدام از این نیروهای جذب شده ، یک سمت شغلی می دهیم .
  • و در مرحله ی سوم ، به نیرو های که جذب نمودیم ، حدود اختیارات و لیست وظایف ارائه می دهیم.

 

اگر بخواهیم بطورخلاصه بیان کنیم، فرآیند جذب مدارس به این صورت است:

  • مرحله اول: جذب نیرو
  • مرحله دوم: دادن سمت شغلی
  • مرحله سوم: حدود اختیارات

نکته

این مراحل، فرایند عمومی جذب نیرو، در عموم سازمان های کشور است که کاملا اشتباه می باشد.

 

فرآیند نوین دنیا به چه صورت می باشد؟؟

 

فرآیند امروزی کاملاً برعکس مدل عمومی جذب نیرو در سازمان ها می باشد.

 

طبق مطالعات و بررسی های انجام گرفته، به این نتیجه رسیدیم که:

  • ابتدا بایستی لیستی از وظایف موجود در مدرسه را تهیه نماییم.
  • سپس با توجه به میزان زمان صرف شده برای انجام این وظایف، اقدام به جذب نیرو بنمایید. 

 

دو اتفاق مثبت با این روش برای مدیریت سازمان شما رخ خواهد داد:

  1. نیروی انسانی کمتر و مفیدتری استخدام می گردد.
  2. جذب نیرو بر اساس توانایی افراد صورت می گیرد و کارها با کیفیت بسیار بهتری انجام می گردد.

 

نتیجه ای که حاصل شد، بعد از انجام این فرآیند حیرت انگیز بود.

چراکه تمام امور کاملاً منظم و دقیق انجام شده بود و هیچ جای بحثی وجود نداشت.

 

نتایج بدست آمده از جذب اصولی نیرو در مدارس

 

  1. اگر بر اساس لیست وظایف و کارهای واقعی در مدرسه پیش برویم، تعداد منابع انسانی به شدت کاهش می یابد.
  2. امروز دیگر مدیریت منابع انسانی بی معناست، بلکه مدیریت توانایی افراد است که اهمیت دارد.
  3. بر اساس توانمندی افراد، نیرو جذب کنیم.

نگرش سوم

تغییر بنیادی در پروسه انجام کارها در مدارس

برای تشریح این بخش باید به دهه ی 70 یعنی مصادف با باز شدن مدارس غیرانتفاعی در سطح کشور رفت تا بتوان به صورت عمیقی، نحوه مدیریت فعالیت ها را در آن دوران رصد کرد.

در آن دوران بدلیل تعداد کم مدارس غیردولتی ، عدم رقابت و تقاضای بالای اولیا برای ثبت نام ، مدارس با مدل مدیریتی ای ساده، افتتاح و اقدام به فعالیت می کردند.

روش های مدیریتی

مدل اول : در زمان گذشته  مدیریت به صورت نقطه به نقطه بود.

یعنی به طوری که مدیر مدرسه، تمام تعاملات، نظارت ها، دستورات و ... را به صورت مستقیم با تمام پرسنل در میان می گذارد .

در گذشته، به دلیل وجود این رویکرد، مدیر مدرسه، فردی با محدودیت شدید زمانی و محدودیت فرصت برای خلق نوآوری جدید بود. مدارس نیز بدلیل درگیری بیش از حد پرسنل، فاقد نوآوری و خلاقیت بودند .

یعنی مدیر به صورت مستقیم با معلم، معاون، ناظم، اولیا، دانش آموز و ... در ارتباط است.

این کار به مرور زمان، مدیر را بدلیل درگیر شدن فرآیندها به صورت مستقیم ، مستاصل می نماید.

 

در نمودار زیر در چهار محور به روش مدیریتی اولیه "نقطه به نقطه" پرداخته ایم. 

  • کیفیت
  • نوآوری
  • هزینه
  • بازدهی

 

بررسی 4 شاخص مدل نقطه به نقطه:

  • کیفیت: این شاخص در این روش، نمره 8 رو می گیرد و به زبان ساده تر با تک ماده قبول می شود..
  • نوآوری: اصلا نوآوری وجود ندارد، چون مدیر فرصت  آن را ندارد تا ایده جدید وارد مدرسه شود.
  • هزینه: در این روش به دلیل اینکه اغلب کارها توسط مدیر انجام می شود، هزینه کم بود.
  • بازدهی: این شاخص هم مقداری میانگین داشت.

مدیران مدارس سعی بر تغییر شرایط کردند تا به نوعی بتوانند مدارسی خلاق تر ، با کیفیت تر و اصولی تر بسازند و به دنبال این سعی، مدل مدیریت به کل تغییر کرد .

 

مدل دوم : امروزه بیشتر مدارس از مدل محور و پره استفاده می کنند.

مدیران مدارس، فعالیت های مختلف مدرسه، اعم از فعالیت های آموزشی ، پرورشی ، مالی و ... را به متخصص آن سپردند و باعث شده است که نکات مثبت زیر در مدرسه بوجود آید:

  1. افزایش کیفیت بدلیل استفاده از متخصصین
  2. فرصت نوآوری و خلاقیت برای مدیریت
  3. افزایش فرصت و زمان برای مدیر

ولی در کنار نقاط مثبت مدل محور و پره، مسائلی ایجاد شد که باعث شد مشکلاتی بوجود بیاید از جمله:

  1. کاهش نظارت مستقیم
  2. دور بودن از اجرای مستقیم توسط مدیر

 

ولی مهم ترین نکته، در این مدل مدیریتی، سقوط همه ی مدارس در این مدل مدیریتی ست.

هزینه های سرسام آور ناشی از تعدد زیاد پرسنل ، هزینه های بالای بیمه ، تامین اجتماعی ، حقوق های بالای معاونین نسبت به سایر پرسنل از جمله بزرگترین ضعف های این مدل است که  باعث بروز مشکلاتی جدی برای مدرسه خواهد شد.

 

قدرت تخریب هزینه های سرسام آورمنابع انسانی در سازمان، بقدری زیاد است که براحتی باعث سقوط یک مدرسه خواهد شد.

 

بررسی مدل مدیریتی "محور و پره" طبق شاخص نمودار های ما به شرح زیر می باشد:

  • کیفیت: کیفیت بالا خواهد رفت؛ چون افراد متخصص را بکار گرفته ایم.
  • نوآوری: در این شاخص، بدلیل ایجاد فرصت برای مدیر، نوآوری و خلاقیت، افزایش می یابد.
  • هزینه: هزینه بشدت  بالا می رود؛ زیرا ما از افراد متخصص با حقوق بالا استفاده کرده ایم.
  • بازدهی: در اثر تأثیر شاخص کیفیت و نوآوری، بازدهی تا حدودی افزایش می یابد.

در مجموع مدل مدیریت "محور و پره" با اینکه کیفیت را ارتقا داد، فرصت نوآوری و خلاقیت بیشتر شد، اما مدارس با هزینه های سرسام آور، به مرحله ی ورشکستگی رسیدند.

خوب ما چه کنیم ؟

مدیران برای بدست آوردن هدف کیفیت، هزینه های بسیار زیادی کرده اند و مدارس به مرحله ی سقوط و تعطیلی رسیدند.

پس باید چه کرد ؟!

دوره مدیریت نوینی در دنیا شکل گرفته است که راهکاری جدید برای مدیریت سازمان ها بویژه در بخش منابع انسانی است.

مدل سوم : مدیریت از مدل "وب سریس"

برای تعریف این مدل جدید و به روز دنیا، باید عمیق تر به مسائل نگاه کرد.

فناوری با ورود به هر سیستمی باعث بهبود عملکرد می شود.

 

عصر فناوری اطلاعات چه کمکی به مدارس کرد؟

عصر فناوری، به نوعی هیچ کمکی به آموزش کشور نکرده است و فقط در ذهن ما این پیش زمینه ایجاد شده است که فناوری باعث افزایش ارتباطات، کاهش هزینه، افزایش کیفیت و... خواهد شد.

در حقیقت قرار است فناوری باعث ارتقای بهبود کیفیت، کاهش هزینه و افزایش سرعت در فرآیندهای آموزش شود.

 

چرا فناوری وارد سیستم آموزشی شد؟

    1. کیفیت آموزش را ارتقا دهد.
    2. هزینه ها را کاهش دهد.
    3. سرعت فرآینده ها را افزایش دهد.

 

نکته ی مهم اینجاست که بعنوان یک مدیر مدرسه باید این رابدانیم که فناوری باید این سه کار رو برای ما انجام دهد. اگر این 3 فاکتور در فناوری های استفاده شده در مدرسه نباشد، مطمئناً حذف خواهد شد. چه بخواهیم چه  نخواهیم !

 

عموماً سیستم هایی که وارد مجموعه های آموزشی شده است، این اتفاق ها را رقم زده است :

  1. بجای افزایش کیفیت، در بعضی موارد، باعث افت کیفیت شده است.
  2. هزینه ها را نسبت به بخش سنتی بیشتر افزایش داده است بجای اینکه صرفه جویی کند.
  3. سرعت فرایند ها را نسبت به سنتی بیشتر کرده است.

پس اگر بطور دقیق به این سه نکته برای انتخاب فناوری های جدید توجه نکنیم، عموماً بیشتر از اینکه سود کنیم ، ضرر خواهیم کرد.

ولی اگر انتخاب درستی داشته باشیم، اتفاق های مثبتی برای ما رخ خواهد داد.

 

برای انتخاب فناوری باید چه ویژگی هایی را بررسی کنیم ؟

  1. بانک اطلاعاتی مرکزی و یکسان
  2. متصل بودن همه ی بخش های با هم
  3. اشتراک اطلاعات
  4. انتقال سریع اطلاعات نسبت به سنتی
  5. آسان بودن استفاده
  6. امنیت بالا
  7. نظارت یکپارچه توسط مدیریت
  8. طراحی سیستم بر اساس نیازهای واقعی شما

 

شرح هر یک از این ویژگی ها، به قرار زیر است:

  1. بانک اطلاعاتی مرکزی و یکسان

می توان گفت بزرگترین مشکل، عدم یکپارچگی اطلاعات در مراکز آموزشی می باشد. مدارس بدلیل تعدد فعالیت ها، مجبور به ثبت و ضبط اطلاعات دانش آموزان در سیستم های مختلف می باشند.

برای مثال، باید بطور همزمان در سیستم های پیام رسانی sms، پیام رسانی اینترنتی، شبکه های اجتماعی، لیست کلاس، حسابداری، سناد و .... اطلاعات را به صورت موازی وارد نمایند.

مشکل، جایی حادتر می شود که تغییری در لیست کلاس درس، رخ دهد و باعث شود که تمامی اطلاعات مجدداً بروز رسانی شود. معمولاً هم در برخی از سیستم ها بعلت تکرار ورود اطلاعات، فراموش می شود .

و بعد از این همه فعالیت و ورود اطلاعاتحتی بانک اطلاعات کاملی از سیستم هم نداریم .

ولی اگر بر این اصل پافشاری کنیم که تمامی فرآیند ها و فعالیت های مدرسه، در یک سیستم به صورت یکپارچه قرار بگیرد، شما به صورت واحد یک سیستم یکپارچه در اختیار دارید.

 

  1. متصل بودن همه ی بخش ها با هم

یکی از مشکلات، ایجاد جزیره های مختلف در مدرسه و مرکز آموزشی می باشد .

این جزیره ها، اطلاعاتی جدا از هر دانش آموز، اولیا و فعالیت های مرتبط با آن دارند و وابسته به همان فعالیت، اطلاعات خودشان را ثبت می کنند و بخش های دیگر نمی توانند از اطلاعات بخش های دیگر استفاده نمایند.

 

  1. اشتراک اطلاعات

وقتی اشتراک اطلاعات دانش آموزان در مجموعه وجود داشته باشد ، به مرور زمان، از هر مخاطب، اطلاعات بیشتری جمع آوری می شود و هر بخشی، بسته به میزان اختیار و حق دسترسی ای که به آن داده شده است، می تواند اطلاعات دانش آموز را مشاهده نماید.

 

  1. انتقال سریعتر اطلاعات نسبت به شیوه ی سنتی

خط قرمزی که در هر سیستم جدیدی باید لحاظ گردد، مطمئناً سریع بودن انجام فرآِیند ها و فعالیت ها نسبت به مدل سنتی می باشد.

 

  1. آسان بودن استفاده

یکی از نکات مهم استفاده از تکنولوژی های نوین، آسان بودن آن می باشد. به طوری که باید بدون نیاز به آموزش، همه ی افراد در سطح دسترسی خاص خودشان، بتوانند از سیستم استفاده نمایند.

 

  1. امنیت بالا

در سیستم های نوین باید حتما امنیت لحاظ گردد. امنیت، یعنی هر فردی در سطح دسترسی که به آن داده می شود، از اطلاعات مجموعه استفاده نماید. بعنوان مثال، شماره های تلفن همراه اولیا یا اطلاعات و مشخصات شخصی هر فرد، فقط باید توسط افراد خاصی در مجموعه، قابل رویت باشد و بقیه ی افراد باید فقط بتوانند در سطح اختیارات خود، اطلاعات را رویت نمایند.

 

  1. نظارت یکپارچه توسط مدیریت

یکی از فعالیت های مهم که وقت خیلی از افراد را در سازمان می گیرد، تهیه گزارش های مختلف آموزشی، پرورشی، انضباطی و ... برای مدیریت است. ین گزارش ها متاسفانه بدلیل اینکه به صورت مستقیم تهیه نشده است، گاهاً ناقص می باشند و تمامی واقعیت ها را به گوش مدیران نمی رسانند. در ضمن بابت تهیه گزارش ها، میزان وقت و انرژی زیادی از پرسنل گرفته شده و مطمئناً هزینه ی زیادی برای مجموعه در برداشته است.

به همین دلیل اگر سیستمی بتواند تمام اتفاقات را در قالب گزارش های متعدد و متنوع و جامعی در اختیار مسئولین قرار دهد، در زمان، دقت و هزینه، صرفه جویی قابل توجهی در مدارس صورت می گیرد.

 

  1. طراحی سیستم بر اساس نیازهای واقعی شما

یکی از نکات بسیار مهم دیگر برای هر فناوری که وارد مدرسه و مرکز آموزشی می شود، تطابق آن سیستم نسبت به واقعیت است.

یعنی سیستم بر اساس نیازهای واقعی شما، طراحی شده و قابل استفاده برای سازمان شما باشد.

 

وب سرویس؛ انتخاب درست مدیران

مدل جدید مدیریتی کسب و کارهای دنیا، به سمت وب سرویس خواهد رفت.

 

رویکرد نگرش مدل جدید "وب سرویس" اینطور است که مدیر باید از تمامی سیستم ها (مالی، انضباطی، اطلاع رسانی، گزارش پیشرفت، نمرات، پیام های اولیا، تکالیف، بانک اطلاعاتی دانش آموزان، ثبت نام و هر اتفاقی که در سیستم وجود دارد) را یک قالب داشته باشد.

 مدیر اجرایی، معاون، ناظم، معلم، حسابدار و تمام کادر مدرسه، به یک بانک اطلاعاتی یکسان و جامع در سطح اختیارات محدود خودشان دسترسی داشته باشند.

 

مقایسه ی کلی روش های (نقطه به نقطه ، محور و پره ،وب سرویس)

 

در نمودار زیر می توانید مشاهده نمایید که مدل مدیریت "وب سرویس" به شدت، باعث کاهش هزینه ها همراه با فرصت نوآوری و خلاقیت و همچنین رشد کیفیت در مدرسه شده است.

صرفه جویی:

  • در واحد حسابداری مدارس، از لحاظ نیروی انسانی و سخت افزار، تا 80 درصد کاهش هزینه صورت می گیرد. 
  • نیروی انسانی در واحد های اداری و ثبت نام، کاهش می یابد و همچنین در واحد های نامبرده باعث افزایش کیفیت فعالیت ها نیز خواهد شد.
  • اجرای مدیریت مرکزی، باعث حذف مدیران میانی می گردد و قدرت نظارت برای چگونگی فرآیند ها، به شدت بهبود می یابد.
  • پشتیبان ها برای اطلاع رسانی بدلیل سیستماتیزه شدن حذف می گردد و اطلاع رسانی نیز بدلیل نظارت مستقیم مدیریت بهبود می یابد.

 

برخی از نتایج:

  • سیستم ثبت شهریه ها، نظم پیدا کرد.
  • نظارت بر پرسنل، قدرتمند شد.
  • کیفیت اطلاع رسانی، بشدت بالا رفت.
  • هزینه های منابع انسانی، بشدت کاهش یافت.
  • فرصت نو آوری، خلاقیت و اجرای طرح های نو بوجود آمد.
  • بهبود امنیت اطلاعات در مدارس
  • افزایش رضایت اولیا
  • بهبود کیفیت آموزش
  • فرصت بهره وری بیشتر در آموزش به معلمین و پرسنل

 

جمع بندی کلی

نگرش اول

در نگرش اول به این نتیجه رسیدیم که بر روی اولویت ها تمرکز کنیم و زمان و انرژی مدرسه را برای تحقق به اهداف مشخص شده قرار دهیم.

 

نگرش دوم

  • نتایج بدست آمده از جذب اصولی نیرو در مدارساگر بر اساس لیست وظایف و کارها واقعی مدارس پیش برویم، تعداد منابع انسانی به شدت کاهش می یابد.

  • امروز دیگر منابع انسانی معنی نمی دهد، بلکه مدیریت توانایی افراد است که معنی می دهد.

 

نگرش سوم

مدل مدیریت "وب سرویس" باعث می شود  که یک مدرسه، یک بانک اطلاعاتی مستقل و با امنیت بالا داشته باشد که به دلیل استفاده از یک مرجع، بشدت هزینه ها را کاهش دهد و باعث ساخت آرشیوی قوی، منظم، باکیفیت و قابل نظارت گردد.

 

برای مشاوره فناوری و ساخت زیرسازهای مورد نیاز با شماره ی 09192318108  تماس حاصل نمایید.

 

برای خواندن دیگر مقالات، اینجا کلیک کنید.