چطور مدرس خلاق کشور شدم؟

اگر از من بپرسند مهم‌ترین نیاز آموزش‌وپرورش چیست؟ قطعاً پاسخ خواهم داد: آگاهی معلمان از اصول اساسی روانشناسی.

 

چطور مدرس خلاق کشور شدم؟

گپ و گفت خودمانی و جذاب مجله ی خبری مدارس آینده با

 زهرا کوهستانی | مدرس کشوری

 

با سلام و احترام خدمت شما خانم کوهستانی عزیز و دوست داشتنی؛ خیلی خوشحالیم از مصاحبت با شما و سپاسگزاریم که وقت گرانقدرتون رو در اختیار ما میگذارید.

برای شروع مصاحبه، لطفاً یک بیوگرافی مختصر از خودتون بفرمایید.

درود بر شما. بنده زهرا کوهستانی هستم. در شهر زیبای شیراز به دنیا آمدم و تحصیلاتم‌ را در رشته علوم تربیتی در مقطع لیسانس و رشته روانشناسی تربیتی در مقطع فوق‌لیسانس در دانشگاه سراسری به اتمام رسانده‌ام.

در طی چندین سال گذشته، در مقاطع متوسطه و دانشگاه، با سمَت برنامه‌ریز تحصیلی، فعالیت داشته‌ام. یک سال، بعنوان مربی پیش‌دبستانی و چندین سال در مقطع ابتدایی (پایه‌های اول و دوم دبستان) مشغول به تدریس می باشم.

عاشقانه شغلم را دوست دارم و تمام تلاشم را می‌کنم که نه فقط برای دانش‌آموزان کلاس خودم بلکه برای کشورم فردی کارآمد و مفید باشم.

  • دارای چندین مقاله در زمینه پژوهشی و با عنوان بررسی الگوهای ارتباطی خانواده با خود ناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان با باورهای هوشی آنان.
  • مدرس کشوری دوره های تدریس خلاق و مشاور تحصیلی
  • مؤلف کتاب کمک‌آموزشی ریاضی پایه اول دبستان
  • مؤلف و طراح پکیج‌های آموزشی پایه اول و دوم دبستان
  • در حال حاضر هم آموزگار پایه دوم مجتمع آموزشی سما شیراز هستم.

چطور شد وارد حرفه ی معلمی و بدنبال آن مدرس کشوری شدید؟

 

بنده بر اساس رشته تحصیلی ام که اصول اساسی روانشناسی تربیتی است و بر اساس دانش و تجاربی که در این زمینه داشتم، وارد حرفه ی معلمی شدم و طی چندین سال تجربه و کسب مهارت، متوجه این نکته شدم که دانش آموزان ما و حتی والدین، مجذوب مسائل و سبک آموزشی می شویم که از دیدمان جالب و قابل توجه بوده و مهمتر آنکه، سبکی جدید و دارای تنوع باشد.

 

در واقع، ما داتاً از انجام فعالیت های تکراری و فعالیت هایی که از انجام دادنش، احساس کارآمدی و اثربخشی لازم رو نداشته باشیم، فراری هستیم.

و این مسأله، یکی از مشکلات و معضلات مهم در سیستم آموزشی کشور و در شیوه ی تدریس معلمان ما محسوب می شود.

به همین دلیل، بر آن شدم تا این مشکل و معضل را در ابتدا، درمحدوده ی کلاس خودم برطرف نمایم و در ادامه، نتایج مثبت کارم را از طریق شبکه های اجتماعی ام با دیگر همکاران و اولیای عزیز به اشتراک گذاشتم و همین استقبال عزیزان همراه و مخاطبانم، از فعالیت های آموزشی بنده در گروه های تلگرامی و شبکه های اجتماعی ام باعث شد انگیزه ی من برای به اشتراک گذاشتن  فعالیت های آموزشی ام در سطح  کشور و همینطور خدمت رسانی به کلیه دانش اموزآن عزیز، چه از راه دور و چه از راه نزدیک، افزونتر شود.

از طرفی دانش آموزان امروزی، نیاز دارند که دروس را متناسب با نیازی های امروز آموزش، فرا بگیرند و ما زمانی می توانیم بگوییم یک معلم خلاق هستیم، که بتوانیم با هر آنچه در اختیار داریم، بهترین تدریس را برای آموزش مناسب دانش آموزانمان، انجام دهیم.

https://ifsch.ir/cache/%DA%A9%D9%88%D9%87%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%B3/a734c0cbd5af4910a6535a7d4fde7864.jpg

از نگاه شما یک معلم موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

اولین ویژگی یک معلم موفق از نظر من، داشتن تسلط و آگاهی بالای معلم از مباحث کتب درسی است که همین امر، باعث خواهد شد معلم بیشتر در نظر دانش‌آموز و اولیا توانمند و مقتدر جلوه کند.

دومین ویژگی معلم موفق، خلاقیت خاص معلم در شیوه ی تدریس و انتقال مفاهیم درسی به دانش آموزان است.

سومین ویژگی معلم موفق، توانایی بالای معلم در برقراری ارتباط مناسب با دانش‌آموزان، صبوری و وسعت قلب اوست.

ویژگی‌های یک معلم قوی را نام ببرید؟

از نظر من آموزش‌وپرورش ما، نیاز به معلمانی دارد که با اصول اساسی روانشناسی آشنا باشند و اگر از من بپرسند مهم‌ترین نیاز آموزش‌وپرورش چیست؟ قطعاً پاسخ خواهم داد: آگاهی معلمان از اصول اساسی روانشناسی.

دانستن اصول اساسی روانشناسی، لازمه ی هر معلم برای مدیریت و کنترل کلاس درسش است.

وقتی‌که کلاس درس بخوبی مدیریت بشود، یادگیری هم مسلماً بهتر محقق می‌شود.


نظرتان در مورد اهمیت پرورش چیست؟

پرورش در امر آموزش و کلاسداری، فاکتوری مهم و ضروریست که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد. چون وقتی معلم این تصور را داشته باشد که فقط آموزش مهم است، دانش‌آموزانی را بار خواهد آورد که تک‌بعدی می‌شوند یعنی فقط از لحاظ درسی شاید خوب باشند اما ابعاد مهم دیگر، که شامل موارد پرورشی و ابعاد انسانی و مهربانی و دوری از پرخاشگری و هزاران مشکلات روحی و روانی که امروزه در جامعه به‌وفور مشاهده می‌شود، نادیده گرفته می‌شوند و این خطرناک‌ترین نوع آموزش می‌تواند باشد...

ای‌کاش روزی فرا برسد که ما در کلاس‌های درس مان، تمام موارد رو به بچه‌ها آموزش دهیم. چون شخصیت بچه‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد. پس از کودکی بچه ها، به فکر پرورش صحیح شان باشیم.

به نظر شما معلمی در آینده چه فرقی می‌کند؟

به نظرم معلمی دارد به سمت به روش‌های تدریس آنلاین و تدریس از راه دور پیش می رود. در این شیوه ی تدریس، معلم با دانش‌آموزانش، ارتباط و تعامل بیشتری دارد و ارتباط بین معلم و دانش آموز، از حالت معلم و متعلم خارج خواهد شد.

برای آموزش‌وپرورش چه آرزویی دارید؟

آرزو دارم که روزی به‌جایی برسیم که هدفمان، فقط آموزش تک بعدی نباش و درکنار آن، آموزش انسانیت و پرورش دیگر ابعاد وجودی انسان را در آموزش مباحث پرورشی بگنجانیم.

آیا بنظر شما فناوری اطلاعات توانسته علاقه‌مندی دانش‌آموزان را بهبود ببخشد؟

تا حدودی بله. فیلم‌های آموزشی، انیمیشن، بازی های آموزشی و مواردی از این قبیل باعث ایجاد انگیزه و علاقه ی بیشتر دانش آموزان به درس و مدرسه خواهد شد.

چقدر از شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی فعالیت هایتان استفاده می کنید؟

بنده خودم شخضاً از طریق شبکه های اجتماعی توانستم کمک خیلی زیادی به آموزش کشور داشته باشم. بخاطر علاقه ای که به معلمی دارم، جزو اولین معلمینی بوده ام که نمونه تدریس هایم در شبکه اجتماعی ام با دیگر همکارانم به اشتراک گذاشته ام و این سعادت را دارم که بعنوان مدرس کشوری دوره های تدریس خلاق، تجربه های شخصی ام را با آنها شریک شوم و از همکاران عزیزم هم بیاموزم. بر اساس بازخوردهای خوبی که دریافت کرده ام برداشت میکنم، تدریس هایی که در صفحه اجتماعی اینستاگرامم قرار میدهم، نقشه ی راه و راهگشای دغدغه های بسیاری از همکاران عزیز و اولیای گرانقدرم بوده است.

 

ممنون از همراهی و همکاری شما. برای شما معلم خلاق و فرهیخته و خانواده ی محترمتان، آرزوی عاقبت بخیری، سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.

 

برای دریافت پی دی اف این مصاحبه، کلیک کنید.

 

 

روش تدریس سنتی یا جدید؛ انتخاب شما کدام است؟

برای خواندن این مقاله کاربردی و جذاب، اینجا کلیک کنید.

 

 

مدیران، موسسان، معلمان، اساتید، فعالان آموزشی و فرهیختگان گرامی، در صورت تمایل به انجام مصاحبه با خبرگزاری مدارس آینده (IFS)، فرم دعوت به مصاحبه را پر کنید.

برای دریافت فرم دعوت به مصاحبه، کلیک کنید.