چگونه توانستم با بهره گیری از علم روانشناسی، یادگیری را آسان کنم؟

من از راه تلفیق علم روانشناسی با آموزش، به موفقیت های خوبی در کارم رسیدم و از راه ملموس سازی آموزش با ابزارهای قابل درک برای بچه ها، شعر خوانی و داستان گویی، توانستم دانش آموزانم را بیشتر به کلاس درس و یادگیری، راغب و علاقه مند سازم.

 

ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی خدمت شما سرکار خانم محمدی رهنما عزیز. خیلی خوشحالیم از مصاحبت با شما معلم توانمند و دوست داشتنی و ممنونیم که وقت شریفتان را در اختیار ما میگذارید.

لطفا در ابتدای مصاحبه، خودتان را برای مخاطبین عزیز ما معرفی بفرمایید.

بنام خدا. بنده هم عرض سلام، ادب و احترام دارم خدمت همگی شما عزیزان و بسیار خوشحالم از اینکه در خدمت شما هستم.

بنده شهرزاد محمدي رهنما هستم، متولد دهه ی شصت.

  • آموزگار پایه اول دبستان، روانشناس و مؤلف کتاب راز پیدایش نشانه ها در شهرک الفبا مخصوص کودکان پیش دبستانی و پایه اول ابتدایی.
  • دارای مقاله ی پذیرش شده ی برتر در چهارمین کنگره ی چالشها و راهکارهای ریاضی.
  • از اعضای کادر اجرایی سومین کنفرانس روانشناسی اجتماعی با حضور پروفسور زیمباردو از آمریکا و از شاگردان و دانش آموختگان ایشان.
  • دریافت لوح افتخار از ریاست محترم آموزش و پرورش کرج جناب آقای پوستین دوز و نماینده ی محترم استان البرز.

افتخار بالاتر بنده این است که از راه روانشناسی و نفوذ در سیرت پاک بچه ها، اول روح آنها را پرورش و سپس به آنها آموزش می دهم.

شعاری که همیشه آن را سرلوحه ی کارم قرار داده ام اینست که اول پرورش سپس آموزش.

من از راه تلفیق علم روانشناسی با آموزش، به موفقیت های خوبی در کارم رسیدم و از راه ملموس سازی آموزش با ابزارهای قابل درک برای بچه ها، شعر خوانی و داستان گویی، توانستم دانش آموزانم را بیشتر به کلاس درس و یادگیری، راغب و علاقه مند سازم.

بسیار هم عالی.

خانم محمدی رهنمای نازنین، لطفاً  برای مخاطبین عزیز ما بفرمایید که بعنوان یک معلم موفق و توانمند، چه خلاقیت و ابتکار خاصی در روش تدریس شما وجود دارد که شما را از دیگر همکارانتان، متمایز می کند و این شیوه ی تدریس خاص، چه بازدهی قابل قبولی برای شما به ارمغان آورده است؟

لطف دارید. روش تدریس بنده، بازی محور است. علم روانشناسی ثابت کرده است که در هنگام بازی، هورمونی در بدن انسان، ترشح می شود که باعث سرحالی و نشاط بیشتر فرد می گردد.

وقتی دانش آموز ما، سر کلاس، سرحال و با نشاط باشد، طبیعتاً یادگیری بهتری هم صورت خواهد گرفت.

 ابتکار شخصی بنده در روش تدریسم این است که تمام نشانه های الفبای فارسی را به صورت داستان های تخیلی آموزش می دهم. کتابی هم که تألیف نموده ام، تماماً داستان های الفبای فارسی می باشد و هدفم از تالیف این کتاب، تسهیل در یادگیری نشانه ها و پرورش قدرت تخیل و تمرکز دانش آموزان است.

از دیگر کارهای بنده در کلاس درسم، ساخت ابزارهای آموزشی با وسایل ساده و سرودن شعر برای تسهیل در یادگیری هر چه بیشتر و بهتر دانش آموزانم می باشد.

خداوند را شاکرم که با این روش تدریس جالب و جذاب، نتایج و بازخوردهای بسیار خوبی کسب نمودم.

 

چه ارتباطی بین روش تدریس شما و سبک یادگیری دانش آموز وجود دارد؟

در پاسخ به این سوالی که مطرح نمودید باید عرض کنم که بنده علم روانشناسی را با آموزش و پروش تلفیق نمودم و ثمره ی این تلفیق، شناخت ویژگی های درونی هر دانش آموز بصورت اختصاصی شد. 

من در جایگاه معلم، با توجه به ویژگی های منحصر به فرد هر دانش آموز، رفتار و آموزشی خاص او د نظر می گیرم و با شناختی که از توانمندی های هر یک دانش آموزانم بصورت مجزا و اختصاصی پیدا می کنم، سبک آموزشم را همسو با مدل یادگیری آن دانش آموز انتخاب می کنم.

شعار اصلی بنده، کشف استعداد و علایق دانش آموزان است.

بنده در کلاس درس معلم نیستم. من هم همانند شاگردانم، علم می آموزم .در کلاس درس من، رقابت معنایی ندارد و تمام تاکیدم فقط، روی رفاقت، صمیمیت و لذت بردن از درس خواندن است.

 

 از نگاه شما، یک معلم موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بنظر من یک معلم موفق در ابتدا باید عاشق شغلش باشد و به مانند یک مادر که به فرزندش عشق می ورزد، به شاگردانش نیز عشق را هدیه دهد.

 

ویژگی های یک معلم قوی را نام ببرید ؟

قوی بودن یک معلم، از ذهن خلاق و کلام شیوا و تأثیر گذار او نشأت میگیرد و مهمتر اینکه، توانمندی های خودش را باور داشته باشد.

 

معلمین چطور می توانند با دانش آموزان رابطه ی بهتری برقرار کنند؟

یک ارتباط صمیمانه و دوستانه همراه با احترام متقابل، می تواند رابطه ی معلم را با دانش آموزانش گرم تر کند. بنده بعنوان معلم پایه اول، سعی میکنم خودم را هم سو و هم اندیشه با دانش آموزانم قرار دهم، تا بتوانم به درک متقابلی با آنها برسم و بتوانم نیازهای آنها را در اولین سال ورود به مدرسه برآورده نمایم تا ذوق یادگیری در آنها، دو چندان شود.

 

نظرتان در مورد اهمیت پرورش چیست ؟

پرورش در سیستم آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر پرورش را در بالاترین مرحله قرار دهیم ،بنده به شخصه مطمئن هستم دریچه ای نورانی به سمت اهداف عالی آموزشی، بازگشایی خواهیم کرد.

اگر در مدارس ما، پرورش خودآگاهی با هدف رشد اجتماعی باشد و همچنین پرورش ذهن، روح و جسم توامان با هم صورت بگیرد، نتیجه اش، انجام آموزشی راحت تر و تبدیل خلاقیت های بالقوه ی دانش آموزان به استعدادی بالفعل خواهد بود.

 

به نظر شما معلمی در آینده چه فرقی می کند؟

نظر بنده این است که در آینده، با توجه به پیشرفت های چشمگیری که در حوزه ی فناوری، شاهد آن خواهیم بود، دانش آموزان دیگر، در فضایی مانند کلاس حقیقی، آموزش نخواهند دید.

دور از ذهن نیست که آموزش معلمان برای دانش آموزان، از راه دور و آزمون ها، به صورت مجازی و آنلاین برگزار شود.

ارتباط بین معلم و دانش آموز، از طریق فضای مجازی صورت گرفته و با فشار دادن یک دکمه، معلم و دانش آموزان وارد کلاس مجازی شده و در محیطی مجازی و غیر حقیقی، آموزش ببینند.

 

فناوری اطلاعات چه کمکی به آموزش کرده است؟

به عقیده ی من، فناوری را می توان یک گام بسیار بلند در پیشرفت و رسیدن به حد مطلوب آموزشی دانست.

 

آیا فناوری توانسته دانش آموزان را به مدرسه علاقه مند کند؟

بله. به عقیده ی من، فناوری کمک شایانی به علاقمندی دانش آموزان به حضور در کلاس های هوشمند کرده است. اما برای افزایش رغبت دانش آموزان نسبت به آموزش و حضور در مدرسه و در نتیجه، تغییر جامعه، باید علوم روز دنیا را به روش های نوین، آموزش داد كه البته این شیوه ها، لزوماً می توانند ابزارهای چند رسانه ای نباشند بلكه با ابزارهای ساده هم می توان در دانش آموزان رغبت و شوق به یادگیری ایجاد كرد.

بنده به شخصه با ساخت ابزارهای بسیار ساده ای که بعضأ از مواد بازیافتی استفاده می شود، یادگیری  دروس را برای دانش آموزانم، آسان تر میکنم و ذوق یادگیری، با این روش، در آنها دو چندان می شود.

اما در کل امیدوارم که هرچه سریع تر، ما هم مانند دیگر کشورهای پیشرفته دنیا از لحاظ آموزشی، بتوانیم از ابزارهای پیشرفته و فناوری های نوین در آموزشمان استفاده کنیم.

شک ندارم آموزش با برترین و به روزترین ابزارهای علمی، علاوه بر اینکه هیجان و ذوق آموختن را در دانش آموزان، چندین برابر می کند، بلکه حس انگیزه ی مضاعف به تدریس و اشتیاق به آموزشی جذاب و اثرگذار را نیز در معلم ایجاد خواهد نمود.

 

برای آموزش و پرورش چه آرزویی دارید؟

آرزو دارم توجه به پرورش ذهن و فکر و خلاقیت دانش آموزان و کشف استعداد ها و علایق آنها و همچنین آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، در اولویت اول اهداف آموزش و پرورش ما قرار بگیرد.

 

فضای جدید مدارس از لحاظ ظاهر با فناوری اطلاعات توانسته علاقه مندی دانش آموزان را بهبود ببخشد ؟

تا حدودی بله .ما معلمان باید قدرت کنجکاوی، کاوشگری و جستجوگری را در دانش آموزان مان تقویت کنیم و با تشویق آنها به مطالعه ی کتابهای مختلف، بر اندوخته های علمی آنها بیفزاییم. بنده هر ساله در طول سال تحصیلی، نه تنها دانش آموزانم را به مطالعه تشویق می کنم بلکه اولیای دانش آموزانم، را هم با کتابی که به صورت امانت به آنها می دهم به کتابخوانی تشویق می کنم.

معلم، یکی از بهترین مشوق های دانش آموز برای علاقمند نمودن او به مطالعه و تقویت حس کاوشگری در او میتوانند باشند.

 

بنظر شما وجود معلم خصوصی برای دانش آموز، یک فرصت یا یک معضل تلقی می شود؟

اجازه دهید خیلی شفاف به این سوال شما پاسخ دهم. یکی از مشکلاتی که برخی از دانش آموزان ما بعضاً با آن مواجه هستند، مشکل دیر آموزی آنهاست که این مشکل، با تمرین و تکرار زیاد، براحتی قابل حل است. اینجاست که تدریس خصوصی توسط معلم خصوصی، می تواند فرصت و راهکاری مناسب برای حل این مشکل بحساب بیاید و با رفع این مشکل، زمینه ی پیشرفت و موفقیت هر چه بیشتر این دانش آموزان را فراهم آورد.

ولی در دیگر موارد غیرضروری، وجود معلم خصوصی، یک معضل بزرگ تلقی شده و لطمات غیر قابل جبرانی به همراه خواهد داشت.

 

بنظر شما دانشگاه های تربیت معلم تا چه حد می تواند برای آموزش معلم تاثیرگذار باشد؟

به نظر بنده وجود دانشگاه های تربیت معلم، تاثیر بسیار زیادی در آموزش معلمان خواهد داشت به شرط آنکه دانشجویان تربیت معلم، در کنارش آموزش تئوری، به صورت عملی نیز آموزش ببینند. من معتقدم حتی اگر چندین سال، در بهترین دانشگاهها به صورت تئوری کسب دانش کنیم ولی بصورت عملی، در محیط واقعی مدرسه، تجربه کسب نکنیم، آموزشی که دیده ایم ناقص خواهد بود و نمی تواند خیلی برایمان مثمرثمر باشد.

 

ضرورت آموزش تدریس برای معلمان تازه کار؟

به عقیده ی من، ضرورت آموزش برای معلمان تازه کار الزامی است. به این دلیل که معلمان تازه کار، بواسطه ی کم تجربه گی و ناآشنایی با نظام آموزشی و نحوه ی صحیح کلاسداری ، به راهنمایی بیشتری نیاز دارند.

 

اگر صحبت پایانی ای دارید، بفرمایید.

بعنوان سخن آخر، می خواهم از همین تریبون از تمامی زحمات، حمایتها و صبوری های همسر مهربانم که در طول این مسیر، همیشه یک مشوق خوب و بهترین همراه برای من بوده اند، تشکر کنم.


به امید آینده ای روشن برای کودکان سرزمینم ایران

 

با تشکر از همراهی و همکاری خانم محمدی رهنما عزیز. برای شما معلم خلاق و فرهیخته و همسر محترمتان، آرزوی سلامتی و خوشبختی و موفقیت روزافزون داریم.

 

برای دریافت پی دی اف این مصاحبه، اینجا کلیک کنید

 

 

روش تدریس بارش فکری؛ طوفانی در متدهای جدید آموزش

برای دریافت این مقاله، کلیک کنید.

 

 

مدیران، موسسان، معلمان، اساتید، فعالان آموزشی و فرهیختگان گرامی، در صورت تمایل به انجام مصاحبه با خبرگزاری مدارس آینده (IFS)، می توانید فرم دعوت به مصاحبه زیر را پر کنید.

برای دریافت فرم دعوت مصاحبه، اینجا کلیک کنید