رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردم : ارائه نصیب آموزشی برابر با تاسیس مدارس غیر دولتی درحاشیه شهرهای بزرگ و روستاها
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در نشست هم اندیشی با معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه سما اظهار کرد: لازم است با گفتمان سازی آموزشی در کشور، مدارس غیردولتی در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی و محروم تأسیس شود تا از این طریق بتوانیم به نصیب برابر آموزشی که یکی از اهداف سند تحول است، دست‌یابیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، احمد محمود زاده در نشست با شورای مؤسسان مدارس غیردولتی، معاونین و مدیران مدارس سما و سرپرستان مجتمع‌های آموزشی شهر تهران اظهار کرد: تداوم و استمرار انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای انقلاب نیازمند تربیت نیروی انسانی با نگاه انقلابی و حرکت جهادی است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب؛ تعلیم و تربیت را رکن اصلی تمدن سازی و نیروی انسانی را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه کشور نام بردند. نیروی انسانی مدنظر بیانیه گام دوم انقلاب و تمام اسناد بالادستی، نیرویی با شایستگی‌های علمی، اعتقادی و اخلاقی است که خود، عامل خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی است

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: در گفتمان سند تحول بنیادین تأکید شده است که نیروی انسانی باید مؤمن، معتقد به اسلام و دارای شایستگی‌های اخلاقی باشد و تربیت نیرویی با چنین مشخصاتی بر عهده نظام تعلیم و تربیت کشور است و ازاین‌رو دستگاه آموزش و پرورش را دستگاه حاکمیتی می‌نامیم.

در اجرای سند تحول سایر دستگاه‌ها باید با آموزش و پرورش مشارکت کنند

محمود زاده با اشاره به اینکه درراه رسیدن به تربیت مطلوب نیروی انسانی نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر در آموزش و پرورش 14،5 میلیون دانش‌آموز در ۱۱۰هزار مدرسه در دوره‌های مختلف تحصیلی، در حال تحصیل هستند. همچنین آموزش و پرورش متولی کودکان تا 6 سال هم هست که اگر این جمعیت به جمعیت دانش‌آموزی اضافه شود، نظام تعلیم و تربیت مسئولیت 22 میلیون کودک و نوجوان را بر عهده دارد.

وی دستگاه تعلیم و تربیت را گسترده‌ترین دستگاه اجرایی کشور دانست و گفت: به دلیل این گستردگی، در تربیت نیروی انسانی، نیازمند مشارکت جدی تمام ارکان مؤثر در بخش‌های مختلف جامعه هستیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: قرار نیست که سند تحول بنیادین را آموزش و پرورش به‌تنهایی اجرا کند، زیرا این موضوع امکان‌پذیر نیست و در این مسیر نیازمند مشارکت تمام ارکان تأثیرگذار در بخش‌های مختلف جامعه برای پیوند بحث تربیت بین جامعه و مدرسه هستیم.

محمود زاده با اشاره به این‌که از سال‌های خیلی دور شاهد مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، واقفین و خیرین در آموزش و پرورش کشور بوده‌ایم که این مشارکت مبنای اعتقادی، مذهبی و ملی دارد، گفت: ساختار آموزش در جامعه ایرانی سال‌های زیادی بر محور مکتب‌خانه استوار بود و در سال ۱۲۷۶، اولین مدرسه ایرانی توسط مردم بنیان‌گذاری و اداره شده و مورد توجه جدی قرار گرفت و تا امروز هم مردم در بحث آموزش مشارکت جدی داشته‌اند اگرچه در این مسیر فراز و نشیب‌هایی هم وجود داشته است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به آمارهایی که نشان از بزرگی دستگاه تعلیم و تربیت دارد، اظهار کرد: باید مدل‌های مناسبی برای ادامه مسیر مدارس غیردولتی در دولت و در مجموعه‌های مختلف تدوین کنیم.

وی گفت: به مدارس غیردولتی مختلف ازجمله مدارس غیردولتی بین‌الملل با مدل TI مجوز فعالیت دادیم تا بتوانیم دانش آموزان اتباع داخلی و دانش آموزان خارجی را در مناطق آزاد تجاری و حتی خارج از کشور جذب کنیم.

استفاده از دو مدل در ارزیابی مدارس غیردولتی

محمود زاده ادامه داد: در دنیا حدود 18 درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند که از این ۱۸درصد، حدود ۱۳درصد در مدارس غیردولتی وابسته تحصیل می‌کنند، اما در کشور ما این مطلب برعکس است و در 12،9 درصد از دانش آموزان مدارس در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که از این تعداد در حدود یک و نیم درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی وابسته تحصیل می‌کند و بیشتر دانش آموزان در مدارس غیردولتی حقیقی و شخصی که توسط اشخاص حقیقی اداره می‌شود، تحصیل می‌کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: یکی از هدف های کلان ما در مدارس غیردولتی، تقویت و نهادینه سازی مشارکت اثربخش و مسئولیت پذیری مردم، نهادهای انقلابی و مذهبی، حوزه‌های علمیه، نهادهای اقتصادی و دانشگاهی و بنیادهای عام المنفعه در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور است.

وی گفت: برای ارزیابی مدارس غیردولتی از دو مدل استفاده خواهیم کرد. در مدل اول از روشی به نام «مرز گستری» استفاده خواهیم کرد، یعنی در کنار صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی شاغل باید استانداردهای لازم در حوزه تجهیزات، نیروی انسانی و فضا را داشته باشند و مدارسی که این استانداردها را نداشته باشند، مجوز فعالیت نخواهیم داد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: در مدل دوم، با نگاه به سند تحول آموزش و پرورش که بخشی از سند تحول بنیادین است و از سوی دولت در اختیار تمام دستگاه‌های اجرایی قرارگرفته است، تصمیم به بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های مردمی و با نظارت دولت داریم. این مدل شامل مدارس دولتی و غیردولتی می‌شود و از طریق نقش‌آفرینی که معلمان، نمایندگان اولیا، نمایندگان مدیریت‌های محلی و نهادهای مذهبی و انقلابی با راهبرد مردمی سازی حکمرانی آموزش و پرورش می‌توانند داشته باشند، منجر به کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش خواهیم شد.

ارائه نصیب آموزشی برابر با تاسیس مدارس غیر دولتی درحاشیه شهرهای بزرگ و روستاها

محمود زاده بیان کرد: لازم است با گفتمان سازی آموزشی در کشور، مدارس غیردولتی در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی و محروم تأسیس شود تا از این طریق بتوانیم به نصیب برابر آموزشی که یکی از اهداف سند تحول است، دست‌یابیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: از تمام نهادها، سازمان‌ها و شهرداری‌ها برای اداره مدارس و اجرایی سازی اهداف سند تحول، تقاضای یاری و حمایت داریم.

وی در پایان گفت: در مدارس غیردولتی به دنبال تربیت چند ساحتی دانش آموزان هستیم و باید در این مورد شاخص‌هایی را برنامه‌ریزی و تدوین کنیم تا بتوانیم شاهد رشد دانش آموزان در تمام زمینه‌ها باشیم.