چطور یک جوان مدرس کشوری شد؟

  یک معلم موفق، سعی می کند با ایده گرفتن از سایت های خارجی و روش های نوین تدریس و استفاده از اپلیکیشن های آموزشی مختلف برای تدریس، همیشه بهترین باشد.

 

با عرض سلام خدمت شما خانم قهرمانی عزیز و دوست داشتنی؛ خیلی خوشحالیم از مصاحبت با شما و سپاسگزاریم که وقت گرانقدرتون رو در اختیار ما میگذارید.

 

برای شروع مصاحبه، لطفاً یک بیوگرافی مختصر از خودتون بفرمایید.

با عرض سلام و وقت بخیر. ممنون از محبت شما. خوشحالم که در خدمتتون هستم. بنده، نیلوفر قهرمانی ازغندی هستم.  با 10 سال سابقه ی فعالیت در عرصه ی آموزش و تدریس در مقطع پنجم و ششم ابتدایی، مولف شش کتاب آموزشی و دو کتاب دیگر هم در دست انتشار دارم که انشالله بزودی منتشر خواهد شد. با افتخار، مدرس کارگاه های تدریس خلاق برای معلمین عزیز در سراسر کشور عزیزمان ایران هستم.

 

1- از نگاه شما یک معلم موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

از نگاه من، برای بیان ویژگی های یک معلم موفق، باید ابتدا آن را از جهات مختلفی بررسی نمود. در درجه ی اول، باید از منظر شخصی به معلم نگاه کنیم. از تیپ و پرستیژ و منش و رفتار معلم گرفته تا روش تدریس او.

اولین و مهمترین نکته ای که هر معلم باید به آن توجه داشته باشد، پوشش یک معلم است که بایستی مناسب محیط مدرسه باشد. یک معلم باید همیشه آراسته بوده و بوی خوش بدهد.

 در عین حال باید همیشه رفتار مناسب و شایسته ای داشته باشد، حتی در اوج مشکلات شخصی. باید هنگام ورود به کلاس درس، تمام آن مشکلات را پشت در کلاس جا گذاشته و با انرژی مثبت و روی گشاده، قدم به کلاس درس بگذارد.

یکی دیگر از ویژگی های اصلی معلم موفق، صبوری اوست.

در کنار اینها، یک معلم موفق، برای داشتن روش های تدریس متنوع و جدید، باید مرتباً دانش خود را بروز کند. یک معلم موفق، سعی می کند با ایده گرفتن از سایت های خارجی و روش های نوین تدریس و استفاده از اپلیکیشن های آموزشی مختلف برای تدریس، همیشه، بهترین باشد.

یک معلم موفق، خوب میداند که برای مطرح کردن بیشتر خود، باید از بستر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی استفاده کند و در آنها حضور فعال و مستمر داشته باشد تا بهترین بازدهی و راندمان را برایش به ارمغان بیاورد.

همچنین یک معلم خوب باید ارتباط بسیار خوب و متعادلی با اولیای دانش آموزانش داشته باشد؛ نه بسیار صمیمی و نه بسیار سرسختانه و جدی.  علاوه بر آن، باید ارتباط بسیار خوبی با معاونت و مدیریت مدرسه و همچنین سایر همکاران خود داشته باشد.

یک معلم موفق، به این جمله اعتقاد دارد که زکات علم، نشر آن است، بنابراین با فرهنگ سازی انتشار علم، روش های تدریس خود را با سایر همکارانش به اشتراک می گذارد.

 

2- ویژگی های یک معلم قوی را نام ببرید ؟

بنظر من پاسخ سوال اول را می توان برای سوال دوم هم بسط داد ولی علاوه ی بر آن، معتقدم یک معلم قوی، باید سواد و دانش تخصصی بالایی داشته باشد. توانایی استفاده از فضای مجازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی را داشته باشد.

همچنین مسلط به زبان انگلیسی و علوم کامپیوتر باشد.

انعطاف پذیر بوده و تعامل خوبی با همکاران و اولیای دانش آموزان برقرار کند.

 

 

3- بنظر شما معلمی در آینده چه فرقی می کند ؟

طبیعتاً الان آموزش دارد به سمت آموزش آنلاین و غیر حضوری می رود. به همین خاطر به نظر من، در آینده، آموزش و تدریس معلمین، همه و همه، به سمت مجازی شدن و هوشمندسازی مدارس پیش خواهد رفت و دقیقاً به همین خاطر است که از امروز، هوشمندسازی مدارس، اولویت اصلی مدارس باید باشد.

 

4- نظرتان در مورد اهمیت پرورش چیست ؟

پرورش مهمترین وظیفه ی یک معلم است. پرورش مهارت های زندگی، مهارت های اجتماعی، افزایش قدرت استدلال، قدرت تصمیم گیری، توانمندی کنترل هیجان دانش آموز همه و همه از جمله وظایف معلم است و بعد از پرورش، آموزش در جایگاه دوم وظایف معلم قرار دارد.

 

5-معلمین چطور می توانند با دانش آموزان رابطه ی بهتری برقرار کنند؟

هر معلم در درجه ی اول، تربیت کننده ی یک انسان است؛ علی الخصوص در پایه های پایین تر. دانش آموزان در مقطع ابتدایی، بعد از پدر و مادر، از معلم خود تاثیر می پذیرند و معلم، نقش بسیار مهمی در تربیت و آموزش دانش آموز خواهد داشت. در مقطع راهنمایی، دایره ی افرادی بر روی دانش آموز، تاثیر می گذارند، گسترده تر شده و علاوه ی بر معلم و پدر و مادر، دوست هم به این دایره افزوده می شود.

پس خیلی مهم است که معلم بتواند ارتباط مناسبی با دانش آموزانش برقرار کند. در عین صمیمیت و راحتی، باید همه ی حریم ها و چهارچوب ها رعایت شود.

معلم باید شناخت کافی از دانش آموزش داشته باشد که در اگر دانش آموزی دچار مشکل شد، بتواند با توجه به شناختی که از او دارد، اقدام به حل آن مشکل کند.


 

6- فناوری اطلاعات چه کمکی به آموزش کرده است ؟

امروزه عصر، عصر فناوری اطلاعات است و همه بچه ها مجهز به تبلت، کامپیوتر و گوشی های هوشمند هستند. بنابراین، بسیار پسندیده است که در کنار مدرسه هوشمند ،ما هم بعنوان یک معلم هوشمند، همراه و هم سو با تکنولوژی شویم و تدریس و آموزش خود را هوشمندسازی کنیم و از رسانه ها و مدیاها در تدریس خود استفاده کنیم.

 

7- آیا فناوری توانسته دانش آموزان را به مدرسه علاقه مند کند ؟

بله. قطعاً استفاده از فناوری در علاقه مند کردن دانش آموزان به مدرسه بسیار تاثیرگذار است. تولید محتوا، تهیه ی نرم افزار، استفاده از اسلایدهای آموزشی، استفاده از فیلم های آموزشی و برد هوشمند در مدارس هوشمند، باعث ایجاد علاقه شدیدی در دانش آموزان شده است.

 

8- برای آموزش و پرورش چه آرزویی دارید؟

 آرزویم برای آموزش و پرورش ایران اینست که مسئولین و معلمان دلسوز، توانمند، خوش فکر، دوره دیده و آموزش دیده بتوانند در آموزش و پرورش جذب شوند.

مافیای کنکور و تیزهوشان برداشته شود و دانش آموزان در مقطع ابتدایی بتوانند به دور از هر تنش و استرسی، مهارت های زندگی را بیاموزند و همچنین فشارهای درسی کنترل شود؛ مخصوصاً در مدارس چند پایه.

 

9- فضای جدید مدارس از لحاظ ظاهر با فناوری اطلاعات توانسته علاقه مندی دانش آموزان را بهبود ببخشد ؟

طبیعتاً هر قدر فضای مدرسه، شادتر و جذاب تر و به روز تر باشد، تا حدود زیادی باعث علاقه مندی دانش آموزان به آموزش و مدرسه خواهد شد. از طرفی وجود نرم افزار مدرسه و اپلیکیشن مدرسه، کمک شایانی به سهولت دسترسی و ارتباط راحت تر و بهتر کادر آموزشی و اداری با اولیا و بلعکس خواهد کرد.

 

 

10- بنظر شما وجود معلم خصوصی برای دانش آموز، یک فرصت یا یک معضل تلقی می شود؟

بنظر من معلم آنقدر باید سر کلاس، کامل و جامع تدریس کند که دیگر نیازی به هزینه ی مازاد معلم خصوصی نباشد ولی اگر دانش آموزی در درسی ضعیف باشد؛ خواه به دلیل اختلالات یادگیری یا ضعف در یادگیری روش تدریس معلم، از نظر بنده، هیچ منعی برای حضور معلم خصوصی برای رفع این نیاز درسی دانش آموز وجود ندارد.

 

11- بنظر شما دانشگاه های تربیت معلم تا چه حد می تواند برای آموزش معلم تاثیرگذار باشد؟

بنظرم در دانشگاه فرهنگیان، برخی از دورس از جمله ریاضی، برای دانشجو-معلم ها، بسیار آکادمیک تدریس می شود و همین امر باعث شده که آن ها در درس ریاضی، متأسفانه، بسیار ضعیف عمل کنند. حتماً لازم است معلمین، دوره های تکمیلی تر از جمله کارگاه هایی که ویژه برای آنها برگزار می شود را بگذرانند تا بتوانند برای ورود به عرصه ی معلمی آماده شوند.

 

12- چه ارتباطی بین روش تدریس شما و سبک یادگیری دانش آموز وجود دارد؟

من روش تدریسی را برمی گزینم که باعث یادگیری هر چه بهتر دانش آموز بشود. قطعاً هدف اول ما در جایگاه معلم، یادگیری دانش آموز است و معلم از نظر من، تسهیل گر فرآیند یاددهی و یادگیری است.

 

13-ضرورت آموزش تدریس برای معلمان تازه کار چیست؟

از دیدگاه من، آموزش تدریس برای معلمان تازه کار، بسیار ضروری است و بنظرم همه معلمان تازه کار، می بایست حداقل برای یکسال، دوره ی کارآموزی معلمی را در مدارس بگذراند تا بتوانند تجربه کسب کنند. چون معلمی واقعاً شغل دشوار و تاثیرگذاری است.

همچنین بنظر من لازم است که معلم ها به دروس پایه های دیگر هم، اشراف داشته باشند و در کارگاه های مختلف که در جهت ارتقای معلمان برگزار می شود، شرکت کنند تا بتوانند توانمندی هایشان را در تدریس و آموزش، ارتقا ببخشند.

 

ممنون از همکاری و همراهی شما. برای شما معلم جوان، خلاق و فرهیخته، آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.

 

 

روش تدریس بارش فکری؛ طوفانی در متدهای جدید آموزش

 

برای دریافت این مقاله، اینجا کلیک کنید.