مصوبات کمیسیون تلفیق در حوزه آموزش و پرورش

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از زمان شروع به کار تاکنون ضمن بررسی بودجه سال آینده کشور، مصوباتی در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش داشته است. تمام آنچه از زبان سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره آموزش و پرورش ذکر شده است،در ادامه مشاهده میکنید.

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از زمان شروع به کار تاکنون ضمن بررسی بودجه سال آینده کشور، مصوباتی در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش داشته است. تمام آنچه از زبان سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره آموزش و پرورش ذکر شده است، به شرح زیر است. جلسات این کمیسیون تا دو هفته آینده نیز برای بررسی جزییات بودجه سال آینده کشور ادامه خواهد داشت.

قیر رایگان در اختیار مدارس

۱۳ دی/ رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره موضوع قیر رایگان در بودجه گفت: قیر رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، «مدارس»، بسیج و شهرداری و دهیاری‌ها قرار داده می‌شود. زارع ۱۹ دی‌ماه در صحن علنی مجلس اعلام کرد که در بودجه سال آینده، ۱۵ هزار میلیارد تومان برای قیر رایگان پیش‌بینی شده که نمایندگان پیشنهاد افزایش آن تا ۲۰ هزار میلیارد را داده‌اند که ان شاءالله در کمیسیون تلفیق مورد موافقت قرار گیرد.

اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان

۱۹ دی/ زارع با بیان اینکه تمرکززدایی یکی از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: اعتبارات و اختیارات بیشتری نسبت به سال جاری به استان‌ها داده شده و همچنین پیش‌بینی لازم برای اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی و بحران‌ها و همچنین «رتبه‌بندی معلمان» و همسان‌سازی در دستور کار قرار گرفته که به عنوان مثال «برای رتبه‌بندی معلمان ۲۵ هزار میلیارد تومان برای سال آینده در نظر گرفته شده است».

وی در همین تاریخ در تشریح بودجه سال آینده برای نمایندگان گفت: در حوزه آموزش و پرورش نیز ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و ان شاء الله آنچه که مورد توجه و خواست فرهنگیان است تامین خواهد شد.

انتشار ۳ همت اوراق برای نوسازی مدارس

۲۷ دی/زارع در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق اعلام کرد: نمایندگان با انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق برای مقاوم‌سازی، نوسازی و تجهیز مدارس کشور موافقت کردند.

(علی کریمی فیروزجائی، عضو کمیسیون تلفیق عصر ۲۷ دی در توضیح این مصوبه گفت: بر اساس مصوبه این کمیسیون که با پیشنهاد اینجانب به نمایندگی از کمیسیون آموزش مطرح شد؛ مبلغ ۲ هزارا میلیارد تومان بند (ی) که فقط مخصوص سازمان نوسازی مدارس بود به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و بخشی از آن نیز به بازسازی اماکن دانشگاهی اختصاص یافت».

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، سهم آموزش و پرورش از ۲ به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سی هزار میلیارد ( ۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، تا جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی، ورزشی و هنرستان‌های وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی به مصرف برسد. و همچنین مبلغ بیست هزار میلیارد ( ۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، تا جهت تعمیر، نگهداری، باز سازی و مقاوم سازی فضای فیزیکی فرسوده و یا در حال تخریب دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی به مصرف برسد).

معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های آب و برق،‌ گاز و فاضلاب

۲۹ دی/ زارع تصریح کرد: تمامی واحدهای آموزشی، مدارس دولتی، وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه‌های آب و فاضلاب، برق و گاز در سطح الگوی مصرف معاف شدند.

(علی کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح بیشتر این مصوبه گفت: این پیشنهاد به این دلیل که سالن‎‌های ورزشی، اردوگاه‌ها و مراکز پرورشی هم شامل معافیت می‌شدند، یک مرتبه در کمیسیون مطرح و رأی نیاورد اما امروز با اعمال این اصلاحات با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق، رأی مثبت آورد. این پیشنهاد، پیشنهاد کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون آموزش و تحقیقات بود که از جانب بنده مطرح و موافقت بالای ۸۰ درصد اعضای کمیسیون تلفیق را به دنبال داشت و پس از تأیید در صحن مجلس تبدیل به قانون برای سال ۱۴۰۱ می‌شود)

۴ بهمن/ سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص حقوق دریافتی، حداقل حقوق پیشنهادی دولت در لایحه بودجه از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت که بر این اساس کف حقوق افزایش حدود ۲۴ درصدی نسبت به مبلغ پیشنهادی دولت در لایحه داشته است.

معافیت مالیاتی برای آموزگاران مناطق روستایی و عشایری

۵ بهمن/ سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس خبر داد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، آموزگاران و دبیران در مقاطع ابتدایی و راهنمایی شاغل در مناطق روستایی و عشایری کشور تا سقف ۲۰ میلیون تومان معاف از پرداخت مالیات شدند.

طبق اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود هفته سوم بهمن ماه لایحه بودجه در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین وارد مطرح شده باید در صحن علنی توسط نمایندگان تصویب شود و شورای نگهبان نیز باید آن‌ها را تأیید کند.

رتبه‌بندی به کجا رسید

همچنین، یکی از اتفاقات مهم حین بررسی‌های بودجه در مجلس، بازگشت لایحه رتبه‌بندی نظام معلمان از شورای نگهبان به نهاد قانونگذاری کشور بود. به محض بازگشت این لایحه به مجلس، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه سوم بهمن تشکیل جلسه دادند و اعلام کردند ایرادات این لایحه به زودی برطرف شده و به شورای نگهبان بازخواهد گشت.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تشریح نشست این کمیسیون در روز سوم بهمن با حضور نمایندگان رسمی شورای نگهبان، سازمان امور استخدامی و اداری کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و مرکز پژوهش‌‎های مجلس گفت: فع ایرادات و ابهامات شورای نگهبان در خصوص لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در دستور کار قرار داشت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته توسط مجلس، قرار است نامه‌ای از جانب دولت ارائه شود و بار مالی مربوط به سال ۱۴۰۰ ناشی از اجرای لایحه رتبه بندی معلمان پذیرفته شود. به همین جهت در نشست امروز، کمیسیون به بندها و ایرادات مربوط به بار مالی ورود نکرد و سایر ایرادات برطرف شد و فقط بررسی ۲ مورد به کمیته آموزش و پرورش ارجاع شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: با توجه به اینکه بار مالی ناشی از اجرای رتبه بندی در سال‌یان آینده در قوانین بودجه دیده می‌‍‌‌شود، پیگیر ارسال هرچه سریع‌‎تر نامه از جانب دولت برای تقبل بار مالی ناشی از اجرای لایحه در سال ۱۴۰۰ خواهیم بود.

علی کریمی فیروزجایی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه نیز در این باره گفت: مجلس در تدوین بودجه سال آینده بر اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان تأکید دارد. با اجرای این لایحه تحول عمیقی در روند پیشرفت سند توسعه دستگاه تعلیم و تربیت رخ خواهد داد، خواسته‌ به حق فرهنگیان نباید در دالان بروکراسی اداری کشور مغفول بماند.