فکر می‌کنید کم‌حافظه شده‌اید؟

پژوهشگران می‌گویند حافظه کاری مانند یک ماهیچه انعطاف‌پذیر، قابل جابه‌جایی و تمرین‌پذیر است، به همین دلیل می‌توان آن را با ورزش‌های خاص بهبود بخشید...

پژوهشگران می‌گویند حافظه کاری مانند یک ماهیچه انعطاف‌پذیر، قابل جابه‌جایی و تمرین‌پذیر است، به همین دلیل می‌توان آن را با ورزش‌های خاص بهبود بخشید:

۱) ابزارهای تقویت حافظه آنلاین 
به دنبال سایت‌ها یا برنامه‌هایی باشید که چالش‌هایی برای تقویت حافظه و به یاد سپاردن اطلاعات کلامی و بصری ارائه می‌کنند

۲) بازی‌های مغزی
تمرین‌های شناختی یا همان بازی‌های مغزی ممکن است در کنار تقویت میزان توجه، حل مسأله و استدلال، به بهبود حافظه فعال نیز کمک کند. برخی از این بازی‌ها تمرینی برای به‌خاطرسپاری، تشخیص الگو، برنامه‌ریزی، تیزرهای تصویری، منطق و ریاضی است.

۳) استراتژی‌های حافظه 

از یادیارها (نمونیک‌ها) استفاده کنید. این استراتژی، شگردی برای یادسپاری است و فقط به تکرار مطالب اکتفا نمی‌کند، بلکه با ایجاد رابطه بین مفاهیم تازه و اطلاعات قبلی موجود در مغز (مانند تصاویر، ریتم‌ها، آهنگ‌ها و...)، در به‌خاطرسپاری مطالب جدید کمک می‌کند. یادداشت‌ اطلاعات مهم و تنظیم یادآورها در گوشی همراه هم می‌تواند در به‌خاطرسپردن اطلاعات به کمک شما بیاید.

۴)در هر زمان فقط یک کار را انجام دهید
حافظه کاری ضعیف انجام چند کار همزمان را دشوار می‌کند، پس در هر زمان فقط روی انجام یک کار مشخص تمرکز کنید. 

۵) فعالیت بدنی را فراموش نکنید
فعالیت بدنی می‌تواند روش غیر دارویی مفیدی برای مدیریت علائم اختلال توجه و بیش‌فعالی و بهبود ساختار و عملکرد مغز باشد. در یک مطالعه مشخص شده کودکان پیش‌دبستانی که در برنامه‌های ورزشی بعد از مدرسه شرکت می‌کردند در انجام کارهایی که نیاز به حافظه فعال دارد، عملکرد بهتری دارند.

۶)به دنبال درمان باشید

در برخی موارد راهکارهای درمانی می‌تواند برای کمک به رفع مشکلات حافظه مفید باشد. درمان‌هایی مانند درمان رفتاری ـ شناختی (CBT) به افراد کمک می‌کند افکار، رفتارها و احساساتی که با مشکلات ارتباط دارند، تغییر دهند.

منبع خبر آموزشی: ایسنا