راز موفقیت مجموعه ی ما در چیست؟

فناوری و تکنولوژی، زبان ارتباطی با نسل جدید است. مدارسی که توانسته اند از شکل سنتی گذر کرده و فن آوری اطلاعات را بصورت هدفمند انجام دهند، در پیوند مدرسه با دانش آموز که منجر به عشق دانش آموز به تحصیل می گردد، از مدارس دیگر پیشی گرفته اند.

 

با عرض سلام و احترام خدمت شما جناب ترابی بزرگوار؛ خیلی خوشحالیم از مصاحبت با شما و سپاسگزاریم که وقت گرانقدرتون رو در اختیار ما میگذارید.

برای شروع مصاحبه، لطفاً یک بیوگرافی مختصر از خودتون بفرمایید.

به نام خدا

با عرض سلام خدمت شما. بنده عارف ترابی هستم.

  • کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
  • مدیر دبیرستان دوره اول پیشتازان ایران
  •  مدرس رشته‌های تربیت معلم
  • مدرس دوره‌های‌ ارتقا مدیران مدارس
  • مدرس دانشگاه پیام نور
  • دارای مدرک فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران
  • دارای کارت مربیگری درجه ۱ بسکتبال و عضو هیات رئیسه هیات بستکبال استان
  • ناظر ارشد مراکز آموزش پتروشیمی و پارس جنوبی و استان گیلان و برنامه ریز آموزشی در طرح تربیت نیروهای مورد نیاز صنعت نفت برای تربیت مربیان کشوری در سال های 83 الی 88.

 

  1. جناب ترابی عزیز، لطفاً بعنوان سؤال اول، بفرمایید که دلیل موفقیت مجموعه شما در چیست؟

مجموعه ما مجموعه شعارگرا نیست بلکه مبتنی بر واقعیت و عملگراست. عامل تفاوت مدیران موفق، رسیدگی به امور ساختاری، پاداش به پرسنل، و ... نیست. مدیران موفق الگوی ذهن مشترک برای همکاران خود تولید می کنند. پارادایم های مشترک، تولید همدلی خواهند نمود و میزان نظارت سازمانی را به حداقل کاهش می دهند. سازمان ما به آرمان مشترک رسیده است و این بزرگترین عامل موفقیت در مجموعه ی ماست.

 

 

  1.  نظرتان درباره اهمیت آموزش و پرورش چیست؟

از آنجایی که پرورش منجر به رشد و تعالی آعاد مختلف وجودی هر فرد می گردد، بنابراین آموزشی را مفید می دانیم که در خدمت پرورش انسان باشد. اما با کمال تاسف، نگاه آموزشی غالب در تصمیم گیرندگان آموزش و عدم آگاهی اکثر مدارس از نحوه ی پرورش دادن دانش آموزان، نسلی مطابق نیازهای روز جامعه تربیت نخواهد نمود. زیرا آنچه بشر را تا انتهای عمر می تواند همراهی کند، شخصیت و مهارت های اوست که با پرورش صحیح، شکل متعالی خواهند یافت.

 

  1. بنظر شما ویژگی یک مدرسه موفق چیست؟
  • مدرسه موفق به مکان فیزیکی مدرسه توجه می کند.
  • مدرسه موفق در جذب پرسنل و دبیران، قابلیت های شخصی و اخلاقی آنان را مد نظر دارد.
  • مدرسه موفق برای رسیدن به پرورش، همراه با محیطی شاد، برنامه و نظم دارد.
  • مدرسه موفق جهت ارتقاء سطح آموزشی دانش آموزان تلاش می کند.

 

  1. شاخصه مدرسه موفق چیست؟

مهمترین شاخصه مدرسه موفق این است که دانش آموزان در آن مدرسه زندگی می کنند! بنابراین مدارس موفق شعار آموزش زندگی در مدرسه را سرلوحه ی کار خود قرار می دهند.

 

 

  1. معلم موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

معلم اگر علاقه مند به شغل خود و دانش آموزان خود باشد مابقی ویژگی های معلمی او رشد خواهد نمود و موفق خواهد شد. معلمی که عاشق شغلش می باشد حس مسئولیت در او رشد نموده بنابراین ارتقاء سطح پرورشی و آموزشی دانش آموزان را وظیفه خود می داند. حال وقتی حس مسئولیت شدت یافت معلم به دنبال ارتقاء سطح علمی و آموزشی خود می رود تا بتواند مسئولیتش را به درستی انجام دهد. بنابراین در جذب معلم نگاه به این ویژگی (عشق به کار) در اولویت ویژگی ها قرار دارد. اگر دقت نمایید نمی توانی معلم موفقی یافت که عاشق شغلش نباشد و نمی توان معلم ناموفق یافت که عاشق شغلش باشد.

 

  1. به نظر شما معلمی در آینده چه فرقی می کند؟

معلمی در آینده از شیوه مکتب خانه ای یا روش سخنرانی فاصله گرفته و معلم نقش راهنما را ایفا خواهد نمود و این تکنولوژی و فن آوری آموزشی نی باشد که وظیفه اصلی تدریس به دانش آموزان را به عهده خواهد گرفت.

 

 

  1. اولیای خوب مدرسه خوب را با چه ویژگی های می شناسند؟

اولیا مدرسه ای را خوب می دانند که باعث ارتقاء سطح پرورش و آموزش دانش آموزان گردیده و از فن آوری استفاده بهتر نماید. با توجه به وضعیت امروز جامعه و مشغولیات مازاد اولیا، آنها انتظار دارند اطلاعات مدرسه و دانش آموز سریع تر و راحت تر در اختیارشان قرار گیرد بنابراین فناوری های آموزشی نقش به سزایی در این زمینه خواهند داشت.

 

  1. نظرتان درباره دانش آموزان کنکوری چیست؟

دانش آموزان کنکوری چند سال متوالی با تحمل استرس و فشارهای روحی و روانی گذران می کنند. سالهای جوانی که می تواند به بهترین وضعیت موجب پرورش و شکوفایی در دوران بعد از بلوغ گردد، به بطالت از بین می رود، در جوامعی که فاصله طبقاتی مشاغل بسیار زیاد است، غولی به اسم کنکور در حال بلعیدن نیروی جوان جامعه می باشد.

 

  1. فضای جدید مدارس از لحاظ ظاهری با فناوری اطلاعات تواتسته علاقه مندی دانش آموز را بهبود بخشد؟

فناوری و تکنولوژی، زبان ارتباطی با نسل جدید است، مدارسی که توانسته اند از شکل سنتی گذر کرده و فن آوری اطلاعات را بصورت هدفمند انجام دهند، در پیوند مدرسه با دانش آموز که منجر به عشق دانش آموز به تحصیل می گردد، از مدارس دیگر پیشی گرفته اند.

 

  1. معلمین چطور می توانند ارتباط بهتری با دانش آموزان داشته باشند؟

معلمین در ابتدا باید بدانند ارتباط صحیح با دانش آموزان برای آنها از بایدهاست و مسئولیت این ارتباط صرفا برعهده معلم می باشد. معلمی که این مسئولیت را بپذیرد روش های ارتباطی و روش های سلامت روان را مطالعه و به کار خواهد برد زیرا لازمه ارتباط موثر حال خوب معلم است. معلمی که حال خوبی داشته باشد و روش های ارتباطی را بداند با دانش آموزان مکالمه می کند و این مکالمه ارتباط موثر را شکل می دهد.

 

 

  1. مدرسه شما چقدر از شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی و بهبود کیفیت استفاده می کند؟

به لطف اساتید تکنولوژی و آموزشی که همواره ما را حمایت می کنند، مدرسه ما تمام اطلاعات دانش آموزان را از طریق شبکه های اجتماعی به اولیا انتقال داده و اینگونه ارتباطی صحیح در راستای تعامل خانه و مدرسه برقرار می نماید.

 

  1. برای آموزش و پرورش چه آرزویی دارید؟

آرزو دارم آموزش و پرورش کشورم در تولید محتوای آموزشی متناسب با نیاز روز جامعه و زبان نسل جدید تلاش بهتری نماید

آرزو دارم آموزش و پرورش به جایگاهی برسد که معلمین و کلیه پرسنل های آموزشی همانند کشورهای توسعه یافته از حقوق و مزایای بالاتری نسبت به تمام مشاغل دولتی بهره مند گردند.

آرزو مندم آموزش و پرورش کشورم از تمرکز گرایی رها شده و با عدم تمرکز  شاهد روزی باشیم که هر ناحیه آموزشی تصمیمات آموزش و پرورشی را با توجه به فرهنگ منطقه و شرایط اقلیمی محل مدرسه اتخاذ نماید.

 

بسیار عالی. از همراهی و همکاری شما بسیار سپاسگزاریم و برای شما مدیر خلاق و فرهیخته، آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.

 

برای دریافت مقاله ی روش تدریس بارش فکری، طوفانی در متدهای جدید آموزش ، اینجا کلیک کنید.