چطور تدریسی خلاق داشته باشم؟

معلمی در آینده دستخوش تغییرات جدی خواهد شد و معلم با فناوری و تکنولوژی همسویی بیشتری خواهد داشت. در آینده ی نزدیک، آموزش و آزمون آنلاین، جایگزین آموزش حضوری می شود.

 

با سلام و احترام خدمت شما خانم فلاح زاده عزیز و گرامی؛ خیلی خوشحالیم از مصاحبت با شما و سپاسگزاریم که وقت گرانقدرتون رو در اختیار ما میگذارید.

برای شروع مصاحبه، لطفاً یک بیوگرافی مختصر از خودتون بفرمایید.

با عرض سلام و ادب. خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم. بنده، معصومه فلاح زاده هستم. متولد سال 1363 از رشت. با 15سال سابقه ی تدریس در مقطع دوم و سوم ابتدایی، معلم نمونه ی الگوی برتر تدریس و مدرس کارگاه های کشوری تدریس خلاق پایه دوم و سوم ابتدایی  و شاعر کتب آموزشی خلاق هستم.

 

 

1- از نگاه شما یک معلم موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

به عقیده ی بنده، یک معلم موفق، همیشه تلاش می کند اعتماد بنفس دانش آموزش را افزایش دهد؛ چون میداند دانش آموزی که اعتماد بنفس نداشته باشد و برای خودش ارزشی قائل نباشد، هرگز نمی تواند برای رشد و تعالی شخصیتش، گام های استواری بردارد.

یک معلم موفق، بین تشویق و تنبیه، توازن ایجاد می کند؛ چون میداند که تشویق و علاقه مند کردن دانش آموز برای تعلیم و تربیتی شایسته، هدف و موضوع اصلی آموزش و پرورش است و همانگونه که متوسل شدن به عمل جراحی، آخرین گزینه ی درمان است، تنبیه هم باید، بعنوان آخرین انتخاب معلم برای اصلاح رفتار اشتباه دانش آموز باشد.

یک معلم موفق، خوبی های دانش آموز را آشکار و بدی ها و عیب های او را می پوشاند و در آخر، یک معلم موفق از نظر بنده معلمی است که در وهله ی اول، عاشق کارش باشد. بسیار مهربان و رئوف بوده و صبوری را سرلوحه ی کارش قرار دهد.

 

 

2- ویژگی های یک معلم قوی را نام ببرید ؟

من معتقدم یک معلم قوی، معلمی است که همیشه اطلاعاتش را بروز کند و ابایی برای یادگیری نداشته باشد.احساس خود برتربینی نسبت به دیگران نداشته باشد و هر روز سعی کند به طرق های مختلف بر دانش و آگاهی خود بیفزاید.

 

3- معلمین چطور می توانند با دانش آموزان رابطه ی بهتری برقرار کنند؟

یک معلم نقش بسزایی درایجاد انگیزه و موفقیت یک دانش آموز دارد. معلم باید در کنار رفتار مهربانانه با دانش آموز، یک کلاس بسیار شاد و جذاب برایش مهیا سازد تا بتواند رابطه ی خوبی با دانش آموز برقرار کند. رابطه ی معلم با دانش آموز باید، درست همانند رابطه ی یک مادر با فرزندش باشد، در عین مهربانی و محبت خالص مادرانه ولی جدی و قانون مند.

 

 

4- نظرتان در مورد اهمیت پرورش چیست ؟

مدرسه، فقط تعلیم و آموزش نیست، تعلیم و تعلم، آموزش و پرورش است. مدرسه، نمونه ی کوچکی از زندگی واقعی شاگردان ماست. اینکه دانش آموزان در هنگام مواجهه شدن با مسائل و مشکلات و برای حل آن، چگونه باید رفتار کنند و این مسأله باید بصورت فعالیت های مختلف در کلاس درس مطرح شود و شاگردان با راهنمایی معلم، بتوانند آنرا حل کنند.

 

5- به نظر شما معلمی در آینده چه فرقی می کند ؟

بنظر من معلمی در آینده دستخوش تغییرات جدی خواهد شد و معلم با فناوری و تکنولوژی همسویی بیشتری خواهد داشت. معلم بجای حضور فیزیکی در مکانی خاص مثل مدرسه، از خانه ی خود، آموزش و تدریس آنلاین برای دانش آموزانش خواهد داشت و همینطور آزمون های خود را هم بصورت آنلاین برگزار خواهد کرد و با توجه گسترش چشمگیر استفاده کاربران از گوشی های هوشمند و فراگیر شدن اپلیکیشن های تلفن همراه، هر معلم، باید برای سهولت ارتباط خود با اولیا و شاگردان خود، باید برای خود یک اپلیکیشن اختصاصی داشته باشد.

 

6- فناوری اطلاعات چه کمکی به آموزش کرده است؟

فناوری اطلاعات نقش بسزایی در آموزش دارد، سرعت یادگیری را در دانش آموزان، افزایش می دهد و با ایجاد تنوع در آموزش، آموزش را ساده تر و قابل فهم تر میکند.

 

 

7- آیا فناوری توانسته دانش آموزان را به مدرسه علاقه مند کند ؟

بله. استفاده از فیلم های آموزشی و برد هوشمند در مدرسه هوشمند، باعث ایجاد علاقه شدیدی در دانش آموزان شده است. این فناوری ها، حافظه ی شنیداری بچه ها را تقویت می کند و دیدن و شنیدن این نرم افزارهای آموزشی، باعث یادگیری بهتر و راحت تر دانش آموزان شده است.

 

8- مدرسه شما چقدر از شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی و بهبود کیفیت خودش استفاده می کند؟

در مدرسه ی اینجانب، معمولا برای اطلاع رسانی فعالیت های داخل مدرسه و مراسم ها و جشن های مدرسه، از شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام رسان واتساپ استفاده می شود و اتفاقا اینکار، کمک شایانی به اولیا و کادر آموزشی و اداری مدرسه نموده است.

 

9- برای آموزش و پرورش چه آرزویی دارین؟

تنها آرزویم برای آموزش و پرورش کشورم ایران اینست که شان و منزلت معلم حفظ شود و در همین یک جمله، دنیایی حرف نهفته است.

 

10- فضای جدید مدارس از لحاظ ظاهر با فناوری اطلاعات توانسته علاقه مندی دانش آموزان را بهبود ببخشد ؟

فضای جدید مدارس از لحاظ ظاهر با فناوری اطلاعات توانسته تا حدود زیادی علاقه مندی دانش آموزان به آموزش و مدرسه را بهبود ببخشد و معلم، نقش تاثیرگذار و پررنگی در ایجاد این علاقه مندی در دانش آموزان دارد. از طرفی وجود نرم افزار مدرسه و اپلیکیشن مدرسه، کمک شایانی به سهولت دسترسی و ارتباط راحت تر و بهتر کادر آموزشی و اداری با اولیا و بلعکس خواهد کرد.

 

ممنون از همکاری و همراهی شما. برای شما معلم خلاق و فرهیخته، آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.

 

چگونه باعث بالا بردن میزان رضایت اولیا در مدرسه شویم ؟

 

برای دریافت این مقاله ی کاربردی کلیک کنید.